Inspiration til ungernes madpakker

Madpakker er dødens pølse

Er jeg den eneste der får røde knopper når ordet “madpakke” bliver nævnt? Jeg synes simpelthen at det er noget af det mest kedelige i hele verden, og samtidig totalt uundgåeligt, for ikke at sige vigtigt for både vækst og trivsel.  Jeg har nogle idéer og opskrifter, som jeg gerne vil dele med jer her på bloggen. De kan hjælpe lidt på både tidsforbrug og lækkerheds-faktor.  Velbekomme!

Punkt nr 1:

Udliciter madpakke-lavning til din partner! Her hjemme er det mig der laver aftensmad 95% af tiden. Derfor tænkte jeg at det var helt fair at udlicitere madpakken til min kæreste.  🙂 Det sparer mig for en masse tid, ret let og enkelt. Prøv om det virker hos jer?

Punkt nr. 2

Fyld op i fryseren med små lækre ting der kan bruges i madpakken. Jeg tager fra tid til anden, og laver en kæmpe portion frokost-ting og alt bliver frosset ned med det samme. Hver aften kan farmand så tage et par ting op af fryseren, og sætte til at tø i køleskabet natten over, så de er klar til madpakken næste dag. Jeg laver gerne nogle forskellige ting så der kan være variation i indholdet af madklassen fra dag til dag.

Sidst jeg gik i krig lavede jeg følgende:

  • Små pølsehorn
  • Mini pizza
  • Fiskefrikadeller (til at gnave af – lavet er færdigkøbt fars fra supermarkedet)
  • Grøntsagsmuffins (find link til opskrift nederst på siden)
  • Banan/havre pandekager (se opskrift nedenfor)

Både fiskefrikadeller og pandekager, kan med fordel steges af på panden og bages færdig i ovnen. Det bliver nøjagtig samme resultat, men sparer en masse tid ved komfuret.

Spar tid ved at benytte den samme dej til både pizza og pølsehorn.

Punkt nr. 3

Husk friske grøntsager og/eller frugt.  Det tager ikke mange bat-sekunder at smide tomater eller agurkestænger i en madkasse. Det fylder godt i den lille mave, og hjælper til at sørge for, at der kommer nok grønt indenbords i løbet af dagen.  Man kan med fordel skære grøntsager til et par dage ad gangen, og sætte på køl i en lukket beholder eller frostpose. Det kan være en god idé af dække dem med et stykke fugtigt køkkenrulle for at bibeholde friskheden.

Opskrift på Banan/havre pandekager

Du skal bruge:

  • 2 stk modne bananer
  • 2 æg
  • 1 dl havregryn
  • en knivspids vaniljepulver (ikke vaniljesukker)
  • et skævt mælk (evt. havremælk)
  • fedtstof til stegning, jeg bruger kokosolie

Kom alle ingredienserne i et blenderglas eller skål, og blend med en stavblender til du får en glat og homogen masse.  Tilpasse evt. konsistensen med mere mælk. Dejen skal være tykkere end en alm. pandekagedej.

Steg 3-4 pandekager på samme tid. Vend dem så snart de er blevet faste nok i overfladen til at det kan lade sig gøre. Giv dem en kort omgang på modsatte side, og smid dem så i ovnen ved 175 grader. Nu kan de i ro og mag bage færdig, mens du laver resten af pandekagerne. Når den sidste pandekage er smidt i ovnen giver jeg dem 15 min. ca for at sikre at alle er færdige.

Når de er færdige og afkølede fryser jeg dem ned med et stykke mellemlægspapir imellem hver pandekage. Så er de lette at tage op af fryseren og klar til madpakken.

Velbekomme.

Jeg håber du kan finde inspiration i dette indlæg.  Smid gerne en kommentar hvis du har flere gode fifs til madpakken. Vi kan alle have glæde af variation og inspiration. 🙂

God kamp!

med venlig hilsen Signe

Opskrift på grøntsagsmuffins til baby

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *